Werksfeer
Door de goede verhalen die ik las en hoorde over Driessen (onder andere van een oud klasgenoot), heb ik contact opgenomen. Een aantal gesprekken later werd ik aangenomen en sinds april 2017 ben ik werkzaam bij Driessen als intercedent op de locatie in Breda. Vanaf dag 1 voel ik me erg thuis. Dit had vooral te maken met de huiselijke sfeer van de locatie.
Secundaire arbeidsvoorwaarden
Tegenwoordig redden organisaties het vaak niet om mensen voor zich te winnen, door alleen met goede primaire arbeidsvoorwaarden te komen. De secundaire arbeidsvoorwaarden zijn steeds belangrijker. Uit onderzoek blijkt dat medewerkers ruime secundaire arbeidsvoorwaarden belangrijker vinden dan een hoog salaris en daarnaast krijgen ze liever vrijheid in hun werk dan complimenten over hun prestaties. Wanneer je als werkgever meer met secundaire arbeidsvoorwaarden wilt doen, kun je je onder meer tot de werkkostenregeling (WKR) wenden. Als werkgever kun je namelijk tot 1,2% van de totale loonsom onbelast aan extra’s bieden. Denk hierbij aan bedrijfsfitness of een fiets van de zaak. Je dient wel altijd rekening te houden met de geldende cao. Deze is altijd leidend.
Ontwikkelingsmogelijkheden
Uit onderzoek blijkt dat er 4 universele pijlers van medewerkersbetrokkenheid zijn, namelijk:
- Een overtuigende bedrijfscultuur
Zorg dat je van je medewerkers ambassadeurs maakt, door ze trots te laten zijn op hun organisatie. - Een optimale werkomgeving
Medewerker willen flexibiliteit in het werk. Daarnaast vinden ze het belangrijk om voldoende ontwikkelmogelijkheden te hebben. Binnen Driessen hebben wij de mogelijkheid om jezelf verder te ontwikkelen. Zo zijn er regelmatig Driessen Colleges. Dit zijn workshops die worden aangeboden en gegeven door collega’s van Driessen. Vaak heeft een bedrijf voldoende kennis zelf in huis. - Uitzonderlijke leiders
Medewerkers willen directies die inspireren, vertrouwen geven en op de hoogte zijn van wat er speelt in de organisatie. Er dient ook duidelijke communicatie te zijn. - Inspirerende managers
Managers dienen hun medewerkers te motiveren en daarnaast daadwerkelijk iets te doen met de feedback van medewerkers. Ook dienen zij effectief hun medewerkers te managen.
Behoud je medewerkers
Ik heb verschillende zaken benoemd om medewerkers aan te kunnen trekken. Echter is het natuurlijk ook erg belangrijk om je huidige medewerkers te behouden. Wanneer je nieuwe medewerkers aantrekt, maar er tegelijkertijd ook medewerkers vertrekken, blijf je bezig. Zorg daarom dat je ook voldoende aandacht blijft geven aan je huidige medewerkers. Blijf met je medewerkers in gesprek.
Kortom, genoeg zaken waar je mee aan de slag kunt om een aantrekkelijke werkgever te worden en vooral ook te blijven.
Bron: HR Praktijk