Een lesmethode om kinderen trots te laten zijn op hun schooladvies
Het schooladvies en de CITO speelt in de bovenbouw van het primair onderwijs en onderbouw van het voortgezet onderwijs een grote rol. Kinderen en ouders willen vaak het ‘hoogst’ haalbare resultaat. Terwijl jij als leraar of docent vooral wilt dat de leerlingen de onderwijsvorm (vmbo, havo, vwo) krijgen die bij hen past en waar ze hun leergeluk in vinden. En daar ook trots op zijn. Er is geen goed of slecht, laag of hoog en al zeker geen winnen of verliezen. De lesmethode 'Ik maak het verschil' is ontwikkeld om makkelijk en laagdrempelig het schooladvies bespreekbaar te maken in de klas. En kinderen (en ouders) gelukkig te laten zijn met het advies dat het beste past.
"Met deze methode leren kinderen wat een bepaald advies betekent en wat ze ermee kunnen in de toekomst. Hiermee wordt benadrukt dat er geen goed of fout is aan een eindadvies en gaat het competitiegevoel tegen wat hierbij kan ontstaan. Heel fijn dat er aandacht is voor het onderwerp!"
Marieke van Rijn, BS Sterjasmijn in Nijnsel
De methode 'Ik maak het verschil' omvat de volgende items.
Aansprekend leesboek geschreven door kinderboekenschrijver Judith Koppens om kinderen te laten inzien hoe belangrijk het is om voor een onderwijsvorm te kiezen die echt bij je past.
Leerzaam kwartetspel dat kinderen samen laat ontdekken waar hun passie ligt door zoveel mogelijk kwartetten te verzamelen en bewuste keuzes te maken in hun ‘carrière’.
'Een directeur verdient altijd meer dan een stukadoor.'
Uitdagende en prikkelende praatkaartjes met stellingen en vragen om in de klas over in gesprek te gaan.
Leuke poster voor in de klas die leerlingen en hun ouders laat zien dat elk opleidingsrichting belangrijk is voor onze maatschappij en iedereen ertoe doet.