De afgelopen jaren is het niet meer weg te denken uit ons werkbeeld: coaching. Het inzetten van een externe coach is een kostbare interventie waardoor veel organisaties hiervan pas gebruik maken wanneer de nood hoog is (bijvoorbeeld zodra een medewerker al daadwerkelijk ziek is). Zeker in tijden van crisis, waarin de prioriteit vaak ligt bij het trotseren van de storm en het beperken van de stormschade ten aanzien van de dagelijkse dienstverlening. Echter, zijn wij ervan overtuigd dat het juist nu van belang om medewerkers persoonlijke aandacht te geven. Zo ontwikkel je veerkracht en perspectief. Lees hieronder hoe een professioneel coachtraject waarde toevoegt aan jouw organisatie.
1. Verminderen van ziekteverzuim
Al jarenlang zien we een toename van het aantal medewerkers dat uitvalt als gevolg van stressklachten. Als gevolg van de coronacrisis wordt verwacht dat – met name in de vitale sectoren – deze cijfers in 2020 nog hoger zullen uitvallen. Ziekteverzuim kost de Nederlandse werkgever op jaarbasis ongeveer 3 miljard euro, om nog maar niet te spreken over de indirecte kosten die hierbij komen kijken. Coaching kan hierbij een preventieve oplossing bieden, doordat het vermogen om met stressoren om te gaan bij medewerkers wordt vergroot. Een coach kan helpen bij het inzicht dat je als medewerker vooral druk ervaart van hetgeen dat jij jezelf oplegt. Tijdens je werk, maar ook privé. Omdat je vindt dat je van alles móet en je daardoor bijvoorbeeld moeilijk ‘nee’ kunt zeggen of je niet de moed voelt om tijdig zaken bespreekbaar te maken en voor jezelf op te komen op een heldere, constructieve manier.
2. Vergroten van de arbeidsproductiviteit
Coaching kan van positieve invloed zijn op de effectiviteit van organisaties en daarmee de arbeidsproductiviteit, doordat het zelfregulerende vermogen van individuele medewerkers wordt aangesproken. Een coach spoort aan tot het stellen van doelen waaraan men zich volledig toewijdt, omdat deze doelen betekenis hebben voor de medewerker. Doelgericht werken vanuit intrinsieke motivatie factoren leidt over het algemeen tot betere prestaties en daarmee tot meer tevredenheid (een gevoel van trots) bij de individuele medewerker zelf.
3. Het creëren van een authentieke organisatie
Als werkgever stel je eisen aan de karaktereigenschappen of capaciteiten van medewerkers binnen een functie. Iets waar tot op zekere hoogte niets mis mee is of zelfs noodzakelijk is. Dit werkt echter averechts als je medewerkers in één dezelfde mal probeert te duwen. Herken je dit? Andersom handelen medewerkers hier vaak ook naar door op een sociaal gewenste manier te handelen, reageren of presteren. Een persoon is echter meer dan zijn functietitel. Tijdens een coachtraject wordt de focus gelegd op wie je van nature bent en wat jou als persoon uniek maakt. Als je deze kern leert accepteren en hiernaar leert te handelen, dan creëer je een authenticiteit waarmee een medewerker het verschil kan maken voor jouw organisatie en jouw klanten.
Is een coachtraject ook van betekenis voor jouw organisatie? Lees dan hoe Driessen je kan helpen met de persoonlijke coaching van medewerkers.
Bronnen: University of Amsterdam, TNO, Vakbond CNV