terug

Een gedegen onboardingstraject, hoe pak je dat (ook nu) aan?

Het onboarden van collega’s blijkt bij veel organisaties een ondergeschoven kindje. Werkgevers steken veel energie en geld in dure wervingscampagnes, maar er is nauwelijks sprake van een gedegen, doordacht onboardingsprogramma op maat om die nieuw geworven collega’s aan boord te houden.

Uit onderzoek van Integron blijkt dan ook dat maar 37% van de 4.400 bevraagde nieuwe medewerkers in de onboardingsfase het gevoel heeft met voldoende kennis en vaardigheden hun klus te kunnen klaren. En dit zijn cijfers uit de tijd vóórdat de coronacrisis haar intrede deed.

We kunnen ons voorstellen dat de thuiswerk-situatie waarin we verkeren het onboardings-vraagstuk nog complexer maakt. De afgelopen tijd vroegen verschillende samenwerkende organisaties ons dan ook hoe wij bij Driessen dit aanpakken. Onze HR adviseur Miriam van den Broek deelt haar ervaringen en belangrijkste oplossingen.

Verander de stand van je zeilen

Miriam: “Als je de richting van de wind niet kan veranderen, verander dan de stand van je zeilen. Dat was de kern van onze aanpak om ervoor te zorgen dat onze nieuwe collega’s gedegen aan boord zouden komen in deze bijzondere tijd. Het vooruitzicht op fysiek werken op kantoor was voorlopig nog niet in zicht en desondanks stonden er een aantal nieuwe helden te trappelen om onze organisatie te versterken.

Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik toch wel een soort van lichte verhoging kreeg, toen mij gevraagd werd deze klus te klaren. Verhoging in de tijd waarin wij leven kan je enigszins verontrusten, echter bleven andere symptomen uit dus stroopte ik direct mijn mouwen op. En met goed resultaat is gebleken. De nieuwe collega’s voelen zich meer dan welkom en zijn inmiddels up and running. En dat allemaal vanuit huis.”

Voorkomen van onzekerheid

Miriam: “Ik heb gemerkt dat het heel waardevol is om nieuwe medewerkers mee te nemen in wat er op hen afkomt en wat er van hen wordt verwacht. Als je in deze onzekere tijden in een nieuwe baan start, spelen heel andere vragen dan gewoonlijk: Wat ga ik de komende tijd doen? Ben ik wel nuttig voor de organisatie? Deze vragen kunnen bij medewerkers leiden tot veel onzekerheid. Want: Vinden ze me wel goed genoeg? Of ik ben overbodig? En dat wil je koste wat het kost voorkomen. Om die reden heb ik voor de eerste drie werkweken van iedere medewerker een uitgebreid rooster gemaakt, dat ik ruim voor de startdatum heb gecommuniceerd.”

Het maken van zo’n rooster is één, de kunst is om je er ook aan te houden. Dat valt niet mee, omdat juist deze tijd een onvoorspelbare dynamiek met zich meebrengt. Om voor jezelf en de medewerkers wat rust te creëren heeft het ons geholpen om in het rooster momenten vrij te maken waarin de nieuwe collega’s zelfstandig aan de slag konden. Dat kan variëren van lees- en kijkvoer tot fictieve opdrachten die het leerproces ten goede komen.”

Neem jezelf als uitgangspunt

Miriam: “De huidige situatie heeft me meer dan ooit laten inzien dat een nieuwe baan een aanslag op je zelfvertrouwen kan zijn. Dat inzicht bracht mij bij een eigenlijk heel voor de hand liggende les: behandel nieuwe collega zoals wij graag zelf behandeld zouden willen worden, dan doe je het eigenlijk nooit fout. En dat is eigenlijk de essentie van ons werk als HRM’ers en leidinggevenden, nietwaar? Een goede balans vinden tussen professionele en persoonlijke aandacht.”

Bron: Integron