Vaak wordt er vanuit functieboeken gedacht en gewerkt, waardoor er op internet veel interne en cryptische functies voorbij komen. Soms lijkt het wel op een cryptogram ‘kruiswoordpuzzel met raadselachtige omschrijvingen’. In mijn ogen een gemiste kans om jouw doelgroep te bereiken en daarmee jouw uiteindelijke doel om iemand aan te nemen. Naast mijn ervaringen kan ook Google trends je dit laten zien, zij geven je namelijk inzicht in woorden waar mensen op zoeken.
Eerste indruk
De overheid is een sector die soms zijn eigen taal spreekt en daarmee voor iemand met geen overheidservaring een nog grotere cryptogram is. Voordat ik bij Driessen startte had ik namelijk nog nooit van een KCC medewerker gehoord en zou ik daar niet op zoeken. Nu is het voor mij een welbekend begrip. Hiermee wil ik aangeven dat starten met de doelgroep bepalen essentieel is, om daar vervolgens op in te kunnen springen. Ben je op zoek naar een specialist of juist naar een frisse wind? Voor de specialisten gebruik je namelijk de bekende functietitel, want daarmee spreek je die specialistische en ervaren doelgroep aan. Is dat niet het geval, ben creatief, vraag mensen in jouw omgeving of zij weten waar een functietitel voor staat of kijk eens op het internet bij concurrenten. Een vacature is net als een eerste indruk: je krijgt er maar één en dat is vaak de functietitel!
Dat niet alleen
De functietitel is nog maar het begin van een goede vacaturetekst. Je moet namelijk de doelgroep aanspreken en overtuigen met jouw tekst. Iets wat een functieomschrijving vanuit een functieboek niet doet. Zij geven je wel informatie over de taken, maar het hoofddoel in deze markt is niet informeren maar overtuigen. Om de overtuiging te verwezenlijken moet je de pullfactoren van je doelgroep en de unique selling points van de organisatie naast elkaar neer leggen. Dit vertaal je vervolgens in een begrijpende tekst, zonder raadsels. Laat zinnen zoals ‘alle voorkomende secretariële taken’ achterwegen. Dit zegt namelijk alles en daarmee niets.
Kortgezegd, een vacature begint bij het ontcijferen van het functieboek. Je wilt mensen namelijk voor jezelf winnen in plaats van ze aan het puzzelen zetten. Laat hen de winnaar zijn en kom met de oplossing.