terug

Robotisering van recruitment

Recruitment wordt steeds digitaler, van een praatje met de buurman, naar een geschreven motivatiebrief, naar het solliciteren via een knop op je LinkedIn account. Als ik het er met mijn oma over heb, gaan haar oren ervan klapperen. Maar wat is de volgende stap? Het wegschrijven van de functie recruiter en het welkom heten van een robot recruiter? Ik denk persoonlijk van niet.

Wat zegt het internet?

Ik ben eens op onderzoek uitgegaan. Zo schat jobpersonality.com de kans op robotisering van recruitment op 31%, gebaseerd op een onderzoek aan de Universiteit van Oxford. Dat betekent dat een gedeelte van de taken van een recruiter digitaal worden.

Daarentegen beweert Liran Kotzer, de ontwerper van wervingsrobot Helena, dat het menselijke recruiten binnen 5 a 10 jaar voorbij is. ‘Uiteindelijk weet de machine zoveel van jou en zoveel van werkgevers, dat ze accuraat kan beslissen waar je een perfecte match bent.’

Ook moet ik denken aan een verhaal in de Donald Duck. Een weekblad met altijd een kern van waarheid, zoals ook in dit verhaal. Het verhaal waarin de uitvinding van Willie Wortel, de gewilde computer met alle antwoorden, werd weggeconcurreerd door een helpdesk met een diversiteit aan mensen. Ieder met zijn of haar specifieke kennis.

Wat zeg ik als recruiter?

Als ik werkzoekenden of opdrachtgevers vraag waarom ze voor de dienstverlening van Driessen kiezen, geven ze bijna allemaal hetzelfde antwoord, namelijk: om jullie én om jullie persoonlijke aanpak. Dat bewijst maar weer dat een persoonlijk gevoel en een eerste indruk zeer belangrijk zijn in de eerste benadering of in een sollicitatiegesprek. Iets wat een robot niet kan overbrengen, aangezien zij geen gevoel en emotie heeft of uit eigen ervaring spreekt. Hierdoor ontstaat er nooit een persoonlijke klik.

Daarnaast bevinden we ons in een markt waarbij werving en selectie juist niet alleen bestaat uit ‘CV screening’ . Het schaap met de vijf poten is namelijk niet meer te vinden, waardoor je veel meer competentiegericht gaat werven. Iets wat je vaak met een ‘onderbuikgevoel’ of door middel van ervaringen ziet. Kan een callcenter medewerker namelijk niet dezelfde competenties bezitten als een sales medewerker? Of een starter bijvoorbeeld, die nog alle kanten op kan? Er wordt niet voor niets gezegd dat je vaak iets anders gaat doen dan waarvoor je bent opgeleid.

Recruitment mét robotisering

Toch is één ding waar, de digitalisering geeft vele voordelen en efficiëntieslagen voor het recruitment proces. Zo is de drempel lager om via een LinkedIn profiel te solliciteren en kan je tegenwoordig ook veel efficiënter zoeken naar de juiste kandidaat. Dat betekent dat een gedeelte van het recruitmentproces zeker kan worden ‘vervangen’ door digitalisering, maar uiteindelijk niet geheel door robotisering. Een robot kan zich nooit empathisch inleven, moet altijd de juiste data hebben om juist te scoren, niet de persoonlijk touch geven of out of the box denken. Kortom: zie robotisering niet als vervanging, maar als versterking.