Mensen zijn niet gemaakt om te zitten. Staan en liggen passen beter bij hoe we fysiek zijn opgebouwd. Fysieke overbelasting door zitten is dus niet zo vreemd. Klachten hierbij zijn vermoeidheid, krachtverlies en pijnklachten. Ongeveer een derde deel van de werknemers met een kantoorbaan heeft pijn in de onderrug, de nek en/ of de schouders. Als de klachten langer dan 6 weken aanhouden zou KANS aan de orde kunnen zijn (Klachten Arm Nek Schouder, de nieuwe term voor RSI).
Volgens een van de grotere zorgverzekeraars is 30% van werkgerelateerd-verzuim een gevolg van fysieke belasting. Zij hebben het over 12% van de totale verzuimdagen. Bij belastbaarheidsfactoren geeft de zorgverzekeraar aan dat 10% te maken heeft met een ongezonde werkhouding bij zittend werk. Reden genoeg dus om aandacht te geven aan ergonomie.
Help klachten voorkomen
De perfecte houding bestaat niet maar er zijn wel een aantal basis uitgangspunten die je kunt adviseren. Zie hieronder de infographic voor concrete tips voor een goede basishouding. Weet dat de hele dag eenzelfde houding ook niet goed is. Afwisseling is hierin belangrijk. Een ‘ongezonde’ werkhouding mag best, als het maar voor een paar minuten is. Ook de rugleuning van de bureaustoel even loszetten en heen en weer bewegen is een goed advies om je houding even te onderbreken.
Naast een goede basishouding en afwisseling in houding is het aan te raden het zitten te onderbreken door kleine beweegmomentjes. Denk hierbij aan staand telefoneren, naar een collega lopen in plaats van bellen, lunchwandelen en wandelend of staand overleggen. Let bij deze laatste ook op je houding: Verdeel je gewicht over beide voeten maar ook over de hele voet, niet alleen je voorvoet. En beweeg af en toe wat heen en weer.
Ergonomie onder de aandacht brengen
Het blijft lastig om gedrag bij anderen te veranderen en klachten voorkomen zit veelal in gedragsverandering. Binnen Driessen Groep werken we daarom met ergocoaches die zijn opgeleid. Het zijn van ergocoach is voor ons een taak naast onze reguliere werkzaamheden. Wanneer een nieuwe collega bij Driessen Groep start, plannen we daar een korte afspraak mee in. Die afspraak heeft als doel dat de nieuwe collega weet wat een juiste basishouding is en hoe je dit zelf kunt instellen, maar ook om als ergocoach weer even zichtbaar te zijn. Naast deze afspraken dienen we als vraagbaak en hebben we een signalerende functie. Wanneer wij opmerken dat een collega vaak last heeft van bijvoorbeeld de nek, kijken we direct naar de werkhouding. Een ergocoach is echter geen arts, indien de tips die wij geven niet voldoende zijn raden wij aan een afspraak in te plannen met de bedrijfsarts. Op deze manier starten onze collega’s met een goede basishouding en worden eventuele klachten voorkomen of vroegtijdig opgemerkt.
Bij twijfel of aanhoudende klachten kan de bedrijfsarts ook een rol spelen voor duurzame inzetbaarheid van je werknemers.
Bron: CZ