Ruim 500 medewerkers, verdeeld over 6 bedrijven, 10 locaties door Nederland, acht jaar op rij FD Gazelle en Best Managed Company, 1.200 opdrachtgevers en met 15.000 flexibele medewerkers marktleider flexibele arbeid in de overheid. Achter deze cijfers gaat een bijzonder verhaal schuil. Namelijk het verhaal van een familiebedrijf dat al 25 jaar bezig is met werkgeluk van haar medewerkers én flexibele medewerkers.
25-jarig jubileum
In 1993 startte Jan Driessen, tot dan werkzaam als P&O manager bij de gemeente Helmond, een eenmanszaak in personeels- en salarisadministratie: Driessen Administratie & Advies, kortweg DA&A. De eenmanszaak groeide uit tot een familiebedrijf. Het familiebedrijf Driessen HRM gaat op 1 april 2018, wanneer het bedrijf 25 jaar bestaat, verder als een familie van bedrijven onder de naam Driessen Groep. Onder de Driessen Groep vallen Driessen, IJK, Driessen Professionals, Mensium en The Solutions Factory. Zij bieden allerlei vormen van dienstverlening in het domein van mens en werk. En dat uitsluitend voor de publieke sector. Maar wat het verhaal echt bijzonder maakt is dat ondanks de stormachtige groei alle bedrijven altijd heel dicht bij de kern zijn gebleven, het echt centraal stellen van medewerkers en klanten.
Werkgeluk mogelijk maken
“Mensen moeten jaloers zijn op iedereen die bij Driessen werkt.” Dat was de uitspraak van Jan Driessen in de tijd dat werkgeluk als zodanig nog geen thema was. Jeroen Driessen, CEO van Driessen Groep, heeft hier de bedrijfsfilosofie van gemaakt. “Happy employees, make happy customers.” Dat is volgens Jeroen Driessen de sleutel tot het succes. Want gelukkige medewerkers presteren beter en staan meer open voor vernieuwing en ontwikkeling. En daar wordt iedereen gelukkiger van.
Werkgelukkige medewerkers?
Mensen willen werken op een plek waar ze iets kunnen bijdragen (purpose). En dit willen ze doen op een manier die ze leuk vinden (pleasure). Wanneer je eigen mensen gelukkig zijn, dan maken zij je klanten ook gelukkig. “We moeten af van het idee dat personeel een kostenpost is. Het zijn juist de medewerkers die het verschil maken”, aldus Jeroen Driessen. Fijne werkplek, gratis opleidingen, eerlijk salaris, brasserie om te lunchen (en avondeten bij overwerk), kinderdagopvang en feestjes met collega’s. Dat is volgens Jeroen de basis van goed werkgeverschap bij Driessen Groep. “Maar mensen voelen zich hier ook gewaardeerd om wie ze zijn en wat ze doen. Ongeacht hun functie.” Dit resulteert in ongekend hoge cijfers voor medewerkerstevredenheid. Jaar in, jaar uit, scoort Driessen Groep in onderzoeken door onderzoeksbureau Kantar TNS minimaal een 8,5 op medewerkerstevredenheid. “Een cijfer waar wij trots op zijn, maar ook alles aan doen om dit te behouden of zelfs te verbeteren. Want het succes van Driessen Groep valt en staat met het werkgeluk van onze medewerkers.”