Nu de wet al ruim drie jaar in werking is, heb jij waarschijnlijk ook een collega die onder de Participatiewet valt. Maar hoe ga je daar op een goede manier mee om?
Diversiteit, succesverhaal of uitdaging?
Net als in de maatschappij bestaat een organisatie uit verschillende mensen met verschillende karakters en talenten. De diversiteit van mensen en talenten maakt een organisatie succesvol. Het is ook de diversiteit van de mensen die een uitdaging kan vormen bij een effectieve samenwerking binnen de teams.
Je (nieuwe) collega heeft waarschijnlijk (al een tijd) niet deelgenomen aan het arbeidsproces en zal de baan met veel enthousiasme aangrijpen. Dit zal een nieuwe dynamiek geven binnen je team en jou stimuleren tot (persoonlijke) ontwikkeling.
Daarom geven we jou 10 tips voor een fijne samenwerking waar je meteen mee aan de slag kunt:
- Zorg dat je op de hoogte bent van de problematiek van je collega. Je collega of de vaste begeleider binnen de organisatie kunnen je hierover meer vertellen.
- Je leidinggevende of een vaste begeleider heeft regelmatig contact met de jobcoach. Onderhoud contact over de voortgang van je collega en de mogelijke problematieken om nog beter te kunnen ondersteunen.
- Laat je collega de toegewezen werkzaamheden zelf uitvoeren en ondersteun waar nodig. Het risico bestaat dat je werkzaamheden gaat overnemen. Doe dit niet, hier wordt je collega alleen maar onzeker van.
- Geef positieve feedback op de werkzaamheden en zorg ervoor dat je collega zich kan ontwikkelen.
- Stuur aan op kwaliteit. Snelheid komt, indien mogelijk, op een later moment.
- Vraag met regelmaat hoe het met je collega gaat maar neem geen hulpverlenersrol aan. Je collega heeft waarschijnlijk een jobcoach die hem of haar begeleid.
- Heb geduld met je collega en bouw een vertrouwensband op. Je collega zal zich meer openstellen en dit heeft positieve gevolgen voor de werkzaamheden en de onderlinge samenwerking.
- Denk in mogelijkheden. Als je merkt dat de werkzaamheden niet soepel lopen, vraag er dan naar bij je collega. Indien gewenst kunnen de taken aangepast worden. Betrek hier ook altijd de vaste begeleider / jobcoach bij.
- Accepteer je collega zoals hij/zij is. Jullie werken individueel en toch gezamenlijk aan hetzelfde doel.
- Hoewel dit blog is gericht op het samenwerken met collega’s met een afstand tot de arbeidsmarkt, zijn de tips uiteraard ook van toepassing op de samenwerking in het algemeen. Een collega met een afstand tot de arbeidsmarkt is in die zin niet “anders” dan jij. Wees daarom ook niet onzeker over de samenwerking en leer van de onderlinge verschillen!
Bij Driessen beloven we te kijken naar wie je bent en wat je kunt. Lees meer over inclusie en diversiteit.
Bronnen: SBCM en Participatienieuws.nl