Accepteren
Blijven ergeren heeft geen zin. De ander weet vaak niet eens dat jij je irriteert. De kans is groot dat je zelf ook dingen doet waar een ander zich aan ergert. Accepteer je collega met zijn irritante gewoonten en probeer er de humor van in te zien. Het worden anders lange werkdagen.
Gebruik het als kracht
Probeer het om te draaien. Zorg dat je de irritante trekjes juist gaat inzetten. Maak bijvoorbeeld van iemand die zich overal mee bemoeit de voorzitter tijdens een vergadering. Of maak iemand, die altijd precies werkt zoals de baas het wil, de notulist. En laat de collega die altijd aan het woord wil zijn de presentaties geven.
Nieuwe ronde, nieuwe kansen
Begin de dag eens positief. Een nieuwe dag geeft nieuwe kansen. Start het eerste gesprek met een compliment en laat merken wat je waardeert aan de ander. De kans is groot dat je beide voelt dat het een positief gesprek is. Wellicht is dit het begin van een hernieuwde, vruchtbare samenwerking.
Werk aan de relatie
Lastige collega’s kunnen zich soms snel aangevallen voelen. Zorg dat je eerst wat krediet opbouwt voordat je kritiek levert. Zorg ook dat je eerst iets voor hen doet, voordat je iets terugvraagt. Probeer je eigen zaken in ieder geval op orde te hebben, zodat ze je geen verwijten kunnen maken.
Zoek het bij jezelf
Probeer vooral je collega niet te veranderen. Volgens hoogleraar psychopathologie Kees Hoogduin ligt het ergeren aan anderen vaak aan jezelf. ‘Mensen die zich veel ergeren aan anderen hebben een enigszins rigide karakterstructuur. Ergernis is een vorm van agressie. Als je zelf in harmonie bent, hoef je je niet te ergeren aan anderen, je accepteert ze.’ Ga er niet vanuit dat dit je van de ene op de andere dag lukt. Het is een proces wat langer kan duren. Naarmate je ouder wordt gaat dit vaak makkelijker.