Een belangrijk kenmerk van het beoordelingsgesprek is dat het een eenzijdig gesprek is tussen jou en je leidinggevende. Daarmee is het beoordelingsgesprek niet te verwarren met het functioneringsgesprek, wat wel tweezijdig is.
Kenmerken van een beoordelingsgesprek
In het beoordelingsgesprek blikken jullie samen terug op de afgelopen periode en hierin wordt jouw functioneren beoordeeld door je leidinggevende. Het gesprek wordt vastgelegd in een verslag en er worden vervolgafspraken gemaakt over bijvoorbeeld een contractverlenging of een salarisverhoging. Dit gesprek vindt meestal één keer per jaar plaats.
Beoordelingsgesprek voorbereiden
Hoewel het een eenzijdig gesprek is, is het toch belangrijk dat je na afloop niet met een vervelend gevoel het gesprek uitloopt. Een goede voorbereiding helpt daarbij. Doe dit niet de dag voor het gesprek, maar probeer het hele jaar door kritisch naar je eigen functioneren te kijken en zet de volgende zaken voor jezelf op papier:
- Pak je functieprofiel eens erbij en bekijk voor welke hoofdtaken of resultaten jij verantwoordelijk bent. Klopt de omschrijving nog of is het tijd dat deze wordt aangepast?
- Wanneer je al een tijdje in dienst bent en het functieprofiel niet meer aansluit bij je werkzaamheden, pak dan het verslag erbij van je laatste functionerings- of beoordelingsgesprek. Zoom in op de afspraken die toen zijn gemaakt en de doelen / resultaten die jullie hebben afgesproken om de komende periode te behalen. Zet voor jezelf op papier wat de status is van de afspraken die toen zijn gemaakt.
- Heb je naast de taken in je functieprofiel en de afspraken uit je laatste verslag nog extra werkzaamheden opgepakt? Vergeet dan niet om deze werkzaamheden te vermelden en wat voor resultaat het heeft opgeleverd. Zorg dat je zichtbaar maakt wat je doet en vooral ook hoe je dat doet. Deel de resultaten (ook tussendoor) van je werk met je leidinggevende en andere collega’s.
- Heb je tussentijds (werk)overleg met je leidinggevende? Vraag dan al op die momenten feedback op je werk, zodat je altijd kan (bij)sturen op gewenste resultaten.
- Heb je wensen of ambities voor de toekomst? Maak dit kenbaar en zorg voor heldere afspraken met je leidinggevende, bijvoorbeeld een salarisverhoging of promotie. Spreek duidelijk af welke resultaten je daarvoor moet behalen en hoe jij en je werkgever hieraan gaan bijdragen. Stem deze afspraken periodiek af en stel ze bij waar nodig. Tijdens het beoordelingsgesprek weet je dan precies wat je kan verwachten en hoe je wordt beloond.
Als niet duidelijk (genoeg) is waarop je precies beoordeeld wordt, bijvoorbeeld omdat je functieprofiel niet meer klopt of omdat er geen verslag is van jullie vorige functionerings- of beoordelingsgesprek, dan kun je altijd vragen op welke punten je beoordeeld wordt en welke criteria er worden gehanteerd om jouw functioneren te beoordelen.
Vragen die je kunt verwachten tijdens je beoordelingsgesprek
Als je bovenstaande tips voor jezelf op papier hebt gezet, dan ben je al een eind op weg met een goede voorbereiding. Ben je benieuwd welke vragen je leidinggevende nog kan stellen tijdens het gesprek? Hou dan rekening met de volgende vragen:
- Wat vond je dat goed ging en waar blijkt dat uit? Bedenk voorbeelden die aantonen hoe goed je jouw werk doet.
- Hoe wil jij jezelf nog verder ontwikkelen? Een uitgelezen kans om je wensen en ambities bespreekbaar te maken.
- Wat ging of gaat nog minder lekker en waar lag/ligt dat aan?
- Wat kun je doen om jezelf op deze punten te verbeteren?
Omgaan met kritiek
Het is heel normaal om tijdens je beoordelingsgesprek ook punten van kritiek te krijgen. Wat kun je nog verbeteren? Probeer niet meteen in de verdediging te schieten en luister goed naar wat je leidinggevende te zeggen heeft. Vraag om voorbeelden en onderbouwing.
Waarschijnlijk komen de kritiekpunten ook niet als een verrassing en zijn ze enigszins herkenbaar. Tenminste, als je gedurende het jaar terugkoppeling hebt gehad op je functioneren en van tevoren het een en ander voor jezelf op een rijtje hebt gezet.
Wat zijn de gevolgen van een negatieve beoordeling?
Stel dat er voor jou toch een negatieve beoordeling uit het gesprek rolt, wat gebeurt er dan? Een werkgever mag je in elk geval nooit zomaar ontslaan en zal daar eerst een dossier voor moeten opbouwen. Je moet altijd de kans hebben gekregen om negatieve feedback aan te pakken. Komt de negatieve kritiek toch volledig uit de lucht vallen? Zeg dit dan tegen je leidinggevende; je staat dan sowieso sterker.
Schriftelijk verslag gaat in je personeelsdossier
Als het goed is, wordt er een gespreksverslag gemaakt met hierin de afspraken voor de komende periode. Dit verslag wordt opgenomen in je personeelsdossier. Vaak moet je hier als werknemer goedkeuring voor geven. Lees dit verslag daarom zorgvuldig door en kijk of alles klopt wat erin staat.
Missen er nog dingen? Of zie je dingen die volgens jou niet helemaal juist zijn? Vraag dan of het verslag kan worden aangevuld of genuanceerd, zodat alles (voor de komende periode) goed zwart op wit komt te staan. Dit verslag vormt de basis voor je toekomstige werkzaamheden en de gemaakte afspraken waar je in een volgend gesprek op terug kan pakken.
Met deze voorbereiding ga jij vol vertrouwen het beoordelingsgesprek in en kom je niet voor verrassingen te staan. Kom je na het gesprek tot de conclusie dat je een ander carrièrepad wilt bewandelen? Schrijf je dan in bij Driessen!