Een basis voor jouw pitch is het makkelijkst te maken als je begint door bij jezelf na te gaan waar je voor staat en waar je voor wilt staan. Personal branding is letterlijk hoe je jezelf wilt presenteren. Ik wil je dan ook meenemen in hoe je dat het beste kan doen.
Wat is een pakkende pitch?
Om een pakkende pitch te bedenken zijn een aantal punten van belang. Ik zet ze hier voor je op een rij.
- De aandacht van een luisteraar wordt gemiddeld na 8 seconden al minder. Het is daarom belangrijk om de aandacht in de eerste seconden te grijpen en vast te houden. In de eerste zin moet je zorgen dat de kern van de pitch duidelijk is.
- Zorg ook voor structuur in je pitch, dit helpt je om het makkelijker te onthouden én voor de gesprekspartner is het beter te volgen.
- Maak je pitch relevant voor je gesprekspartner. Een commercieel manager wil graag bepaalde doelen van je horen maar een naaste collega staat meer open voor samenwerking.
- Zorg dat je jouw toegevoegde waarde vertelt.
- Net als het begin, is ook het einde belangrijk. Zorg voor een knallend einde! Stel een vraag of geef je visitekaartje af.
Een voorbeeld
Om je verder op weg te helpen deel ik mijn pitch met je.
Hallo, ik ben Simone, recruiter bij Driessen. Ik ben recruiter omdat ik geloof dat mensen het beste op hun plek zitten als ze doen waar ze goed in zijn. Het samenbrengen van de kwaliteiten van de persoon en de behoeftes van de klant, is waar ik voor sta. Met mijn marketing en communicatie achtergrond kan ik goed creatief inspelen op het werven en selecteren van personeel. Ik ben een luisterend oor en door mijn betrokkenheid breng ik een groot netwerk mee. Daarnaast zorg ik voor wat Brabantse gezelligheid op kantoor. Ik ben benieuwd of we een samenwerking kunnen opzetten.
Met deze tips kun jij aan de slag met het maken van jouw pitch. Uiteindelijk is het belangrijk om vooral ook te doen wat bij jouw persoonlijkheid past. Heb je nog vragen of wil je een keer sparren over jouw pitch? Neem dan contact met mij op!
Bij Driessen maken wij werk van jouw baan in de overheid, het onderwijs, de zorg of de culturele sector. Maar belangrijker nog; wij maken werk van jouw geluk. Jaarlijks zijn er ruim 15.000 talenten aan de slag bij onze opdrachtgevers in de publieke sector. Wil jij via Driessen aan de slag? Kijk dan eens naar onze vacatures!