terug

Vaker nee zeggen; 5 Tips om ‘nee’ te zeggen op het werk

Je kent het vast wel: je agenda zit al bomvol, en een collega vraagt of je een extra taak op je wilt nemen. Nee zeggen voelt lastig. Ja zeggen is misschien ook wel gemakkelijker dan nee zeggen. Je voorkomt lange discussies, je laat zien dat je een hardwerkende medewerker bent, je kunt je bewijzen en mensen vinden je aardig. Toch levert het woordje ja meer werkstress op dan je denkt. Hoe kun je op een aardige maar duidelijke manier nee zeggen op de werkvloer?

Nee

Geef jezelf tijd om te reageren

Soms weet je nog niet precies of je tijd hebt om je collega te helpen. Zeg dan dat je er later op terugkomt en geef een datum en tijd waarop je een antwoord kunt geven. Zo krijg je de tijd om te bekijken of je het kunt doen zonder jezelf te veel werk op te leggen.

Maak duidelijk dat het geen persoonlijke afwijzing is

Wees duidelijk in je reactie. Zeg dat je graag zou willen helpen, maar dat je toch nee moet zeggen. Leg uit dat het niets persoonlijks is en geef de reden waarom je het niet kunt doen.

Wees duidelijk 

Als je ‘nee’ zegt tegen een verzoek of taak, leg dan duidelijk uit waarom. Dit voorkomt misverstanden en helpt je om je grenzen te bewaken. Het zorgt ook voor open en respectvolle communicatie met je collega’s.

Wees niet bang om je grenzen aan te geven

Gebruik de NIVEA-regel (Niet Invullen Voor Een Ander). Je weet niet precies hoe je collega’s denken, dus wees duidelijk over wat je wel en niet kunt doen. Door eerlijk te zijn over je grenzen, weten je collega’s waar ze aan toe zijn en respecteren ze dit. Het is beter om nu realistisch te zijn over je werk dan later in de problemen te komen door te veel werk op je te nemen.

Bied oplossingen aan

Als je ‘nee’ zegt tegen een verzoek, is het goed om ook mee te denken over andere mogelijkheden. Laat zien dat je openstaat voor alternatieven en bereid bent om te helpen met een andere oplossing.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

En ontvang maandelijks de beste berichten over werk in je mailbox!