Ik hoor het overal om me heen en zelf ervaar ik het ook: op vrijdag is de sfeer anders dan op donderdag. Op donderdag zit iedereen nog volgepland met afspraken: vergadering hier, bijeenkomst daar. Alle taken worden zoveel mogelijk afgewerkt en mocht er nog iets blijven liggen dan kunnen we dat op vrijdag nog wel doen.
Op vrijdag worden dan ook vaak alle to do lijstjes van die week afgewerkt. Maar een grote nieuwe taak of project opstarten op de vrijdag? Dat gebeurt niet vaak. Want het is tenslotte vrijdag, daar beginnen we dan maandag wel mee. Dan lijkt het er toch op alsof vrijdag de gezelligste werkdag is van de week en dus misschien ook wel de minst productieve.
De gezelligste (werk)dag van de week
Steevast elke vrijdag komen de zanggeluiden me al tegemoet als ik de afdeling op loop met de toepasselijke tekst: “Het is vrijdag, het is bijna weekend”.
Uiteraard worden de weekendplannen besproken en wordt er ’s middags gezondigd met chips of chocola. De mindset ligt al een beetje bij het weekend en dat is ook normaal gezien het binnen handbereik ligt.
Hoe kun je toch nog een beetje productief zijn?
Hoe gezellig ook, vrijdag is en blijft een werkdag, net zoals die andere dagen. Wat kun je dus doen om die gezellige dag toch ook nog productief te maken?
Bedenk goed voor jezelf welke taken je echt af moet hebben voor het weekend. Zijn er taken die je al de hele week uitstelt? Of mailtjes of telefoontjes waar je niet meer aan toegekomen bent? Begin daar dan meteen vrijdagochtend mee. Het kan maar gedaan zijn.
Maar bedenk gedurende de week ook goed voor jezelf of er misschien juist werkzaamheden zijn die om een hoge concentratie en weinig afleiding vragen. Deze kun je dan op vrijdag inplannen. Dan is het toch vaak rustiger op kantoor. Part time collega’s hebben die dag misschien vrij, waardoor je ook minder gestoord wordt en dus meer gedaan krijgt.
Lukt het niet om al je taken af te vinken? Plan deze dan meteen in voor volgende week. En check tevens je agenda voor de week die eraan komt, zodat je niets over het hoofd ziet.
Klaar met je werkzaamheden?
Heb je zelfs nog tijd over? Lees dan eens alle mail door die je hebt bestempeld als ‘niet belangrijk’ omdat het niet de prioriteit had maar uiteindelijk wel gelezen moet worden. Kijk eens goed rond op het intranet van je werk. Ruim je bureau op. We hebben er vaak geen erg in hoe snel het bureau weer wordt ‘vervuild’ met overbodige informatie. Houd alleen datgene over wat je echt nodig hebt. En kijk ook eens naar je instellingen in je mail en de programma’s waar je vaak mee werkt. Heb je alles goed ingesteld of zou het nóg handiger kunnen?
Dus: al kunnen we vrijdag het weekend al ruiken, pak deze dag om alle taken van de week zoveel mogelijk af te ronden en om de taken te doen waar je normaal gesproken niet aan toekomt, zodat je maandagochtend weer heel productief met collega’s het weekend kunt bespreken.