Een vacature plaatsen en de geschikte kandidaat komt vanzelf wel naar je toe? Zo makkelijk verloopt het wervingsproces tegenwoordig helaas niet meer. Door krapte op de arbeidsmarkt wordt het steeds lastiger om de juiste mensen te vinden. En het kost ook nog eens veel tijd, geld en energie. Het schrijven van vacatures, het screenen van cv's, het voeren van sollicitatiegesprekken kan weken, zo niet maanden duren. Een bureau neemt deze taken uit handen, we nemen je graag mee in de voordelen hiervan.
Beschikbaarheid van innovatieve technologieën
Werving en selectiebureaus zijn continu bezig met de nieuwste technologieën rondom recruitment. Ze zijn op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen en trends. Door in zee te gaan met een bureau profiteer je van deze kennis en innovatieve technologieën. Neem bijvoorbeeld Artificial Intelligence (AI), dit biedt veel kansen in de werving en selectie van personeel.
Bij Driessen maken we bijvoorbeeld gebruik van AI om onze dienstverlening te verbeteren. Dit doen we onder andere voor smart matching, waarbij vacatures automatisch worden gekoppeld aan kandidaten op basis van inclusieve variabelen zoals werkervaring, opleiding en reisafstand. Discriminerende factoren zoals leeftijd of geslacht worden uitgesloten, wat diversiteit bevordert.
De zogenoemde smart notifications zorgen ervoor dat kandidaten in onze database e-mail alerts met potentiële vacatures ontvangen die aansluiten bij hun wensen en ervaringen. AI neemt routinetaken uit handen, zodat recruiters meer tijd hebben voor persoonlijke benadering. Meer weten over AI en het werving- en selectieproces? Lees er hier alles over.
Marktkennis en breed netwerk
Een ander groot voordeel is de kennis die wervings- en selectiebureaus hebben van de huidige arbeidsmarkt. Gespecialiseerde bureaus zijn dagelijks bezig met het vinden van de perfecte match voor hun klant. Hierdoor beschikken ze over kennis van verschillende doelgroepen. Dankzij deze ervaring én marktkennis begrijpen zij niet alleen welke vaardigheden en profielen nodig zijn, maar ook hoe zij kandidaten motiveren om te solliciteren.
Met een groot netwerk en uitgebreide database, hebben bureaus toegang tot een veel grotere vijver van kandidaten. Ze hebben toegang tot kandidaten die je mogelijk zelf niet zou bereiken. Denk aan passieve werkzoekenden die niet actief op zoek zijn naar een nieuwe baan maar openstaan voor nieuwe mogelijkheden. Bovendien maken bureaus gebruik van systemen die speciaal zijn ontwikkeld voor werving en selectie, zoals Giant, LinkedIn Insights en Indeed Recruitment. Deze tools geven waardevolle inzichten in kandidaten, hun drijfveren en de arbeidsmarkt. Voor organisaties zijn dit soort systemen vaak kostbaar en niet altijd beschikbaar, maar bij bureaus profiteer je van deze expertise zonder extra kosten.
Recruitment marketing en het werving- en selectieproces
In de huidige, krappe arbeidsmarkt is marketing onmisbaar geworden binnen het werving- en selectieproces. Succesvol talent aantrekken vraagt om een slimme combinatie van marketing en recruitment, beter bekend als recruitment marketing. Ook bij Driessen wordt recruitment marketing dagelijks ingezet. Door gebruik te maken van gedragsdata, interesseprofielen en geografische analyses, weten we niet alleen wie we moeten bereiken, maar ook hoe en wanneer. Via de juiste kanalen en met een gerichte boodschap zorgen we ervoor dat we gekwalificeerde kandidaten koppelen aan jouw vacatures. Deze mix van vakkennis en slimme data zorgt voor een grotere kans op succesvolle werving.
Een slimme investering
Hoewel het uitbesteden van werving en selectie in eerste instantie een investering lijkt, bespaart het op de lange termijn vaak kosten. Een slechte aanwerving kan organisaties duur komen te staan door een hoger verloop, lagere productiviteit en de kosten van een nieuw wervingsproces. Een professioneel bureau zorgt ervoor dat de juiste persoon op de juiste plek terechtkomt, wat deze risico’s minimaliseert. Ook bespaar je personeelskosten door het werving- en selectieproces uit te besteden, omdat interne medewerkers niet hoeven te worden ingezet voor wervingstaken. Zij blijven zich volledig richten op hun kernactiviteiten, waardoor de productiviteit en efficiëntie binnen jouw organisatie behouden blijven.
Daarnaast kan het plaatsen van vacatures behoorlijk in de kosten lopen. Als je samenwerkt met een bureau hoef je je hier geen zorgen over te maken. Zij hebben vaak toegang tot de beste vacaturesites en advertentieruimtes, waardoor jouw kosten lager blijven.
Kortom; het uitbesteden van werving en selectie biedt meerdere voordelen voor organisaties die op zoek zijn naar talent. Het bespaart tijd, levert kwalitatief betere kandidaten op en biedt toegang tot innovatieve technologieën en marktkennis. Of je nu een klein bedrijf bent dat op zoek is naar de eerste medewerkers of een grote organisatie die op zoek is naar gespecialiseerd talent, het inschakelen van een professioneel bureau kan hét verschil maken.
Naast uitzenden en detacheren biedt Driessen ook werving en selectie aan als onderdeel van onze dienstverlening.